Iran Akan Labur RM 24 Bilion Di Terengganu

Monday, December 22, 2008 0 comments
Iran akan membangun kilang minyak / petrokimia kompleks di Malaysia walaupun ia meningkatkan syakwasangka dari US mengenai kesepakatan tenaga antara kedua-dua negara.

Sebuah kontrak telah ditandatangani Selasa di Kuala Lumpur antara Iran Hampa Engineering Corporation dan perusahaan Malaysia, IRNA melaporkan.

Kilang dan kompleks petrokimia akan dibangunkan di negara Malaysia bertempat di Terengganu selama enam tahun dan ia menelan belanja hampir 5 Juta Euro (RM 24 Bilion).

Kilang tersebut akan menghasilkan gas-minyak, bensin, bahan bakar jet, LNG petrokimia dan bahan mentah; sebarang lebihan produksi akan dieksport.

Tindakan Malaysia dalam meningkatkan hubungan perdagangan dengan Iran telah menggusarkan Washington, yang mana ia juga telah melarang perusahaan dari AS melakukan perniagaan dengan Tehran.

Pada bulan Januari, seorang ketua ahli jawatankuasa melaporkan kepada Kongres AS supaya memberhentikan rundingan perdagangan dengan Malaysia setelah Malaysia SKS Ventures dilaporkan menandatangani kesepakatan awal untuk mengembangkan Iran Golshan dan Ferdows lahan gas bumi dan produksi gas alam cair. - Sumber


p/s: Huhu....ade gak keje utk aku nanti.

0 comments:

 

©Copyright 2011 Ini Kisah Kami ;) | QQB

Web Analytics